Schrijf webteksten

Goed om te weten over webteksten:

  • Mensen (bezoekers eigenlijk) zijn op internet vooral op zoek naar informatie. Ze bevinden zich veelal in de onderzoeksmodus (aan het oriënteren) en gaan verschillende website langs op zoek naar de juiste informatie;
  • Bezoekers lezen een tekst op internet anders dan uit een boek;

Bezoekers scannen jouw tekst eerst, ze zullen niet direct alles lezen

  • Ze doorlopen een tekst in eerste instantie gehaast (ze scannen), in plaats van dat ze de tijd nemen om alles zin voor zin rustig te gaan zitten doorlezen;
  • Hier moet je serieus rekening mee houden, anders schiet je jouw doel compleet voorbij;
  • Tijdens de scanfase wordt een tekst dus gehaast langsgegaan en maar een klein deel van de informatie op jouw pagina wordt daadwerkelijk gelezen;
  • Jouw boodschap komt in deze fase dus nog niet volledig over, hoe goed jouw verhaal ook is. Belangrijke (product)informatie, daar wordt doorgaans overheen gelezen als jouw tekst niet duidelijk gestructureerd is;
  • Pas bij diepe interesse, zal men jouw teksten aandachtig gaan doornemen;
  • Men zal zich tijdens het scannen afvragen: is dit interessant, is dit de informatie waar ik naar op zoek ben? Zo niet, dan klik ik weg en zoek ik snel verder;

Optimaliseer de tekst. Bouw de tekst op de juiste manier op:

  • Het moet jouw doel zijn om door middel van de juiste tekstopbouw zo snel mogelijk te laten weten dat jij de juiste informatie hebt;
  • Daarom stellen we een tekst op, op basis van het leesgedrag van de bezoeker, zodat onze boodschap daadwerkelijk aankomt;

Kom bij elke alinea of paragraaf direct tot de kern

  • Geef in de bovenliggende koptekst (H1 t/m H6) meteen aan wat conclusie of kernboodschap is, dat je in de onderliggende alinea / paragraaf behandelt;
  • Vermeld in de eerste zinnen van elke alinea direct wat de conclusie, de belangrijkste boodschap, de samenvatting is. Geef daarna pas de verdere toelichting op die conclusie. Op deze manier is de boodschap voor de bezoeker direct duidelijk;
  • Tijdens het scannen, zijn de koptekst en de eerste regels van een alinea, direct het eerste wat opvalt. Vandaar het belang om eerste tot een conclusie te komen, dit daarna verder toe te lichten;

[in bewerking, laatste update 01-06-2017]